Kommentteja, mietteitä ja sutkauksia elämän seitsemältä mereltä
07 marraskuuta, 2007
Jokelan oli joskus tapahduttava
Tämän päiväinen Jokelan tapaus ei tullut minulle yllätyksenä. Se oli mielestäni väistämätön. Saattaa kuulostaa pessimistiseltä, mutta se on nyt tapahtunut. Kommentoin vastaavanlaista tapahtumaa jo aikaisemmin.
4 kommenttia:
Anonyymi
kirjoitti...
Oliko tapaus mielestäsi väistämätön siksi, että varsinkin poikia kasvatetaan ihailemaan aseita,sotaa, valtaa ja väkivaltaa vai siksi, että ihmiset ovat yleensä pahoja ja jotkut jopa häiriintyneitä? Luuletko, että ampujan innostus historiaan oli outoa vai osa tapahtuman selitystä. Eikö historian opiskelu saisi kaihtamaan väkivaltaa? Ehkä se voi myös innostaa yksilöitä tekemään oman osuutensa väkivallan historiassa. Historia kun on täynnä "suurmiehiä" ja heidän sotiaan. Ehkä poika halusi päästä historiaan toimillaan.
Miksikö väistämätön? Vastasit kysymykseesi itse. 1) Olet jo varmaankin saanut tietää, millaisia asenteita Pekka-Eric ihannoi – kaiken tuhoamista, vihaa jne. 2) Aseiden helppo saatavuus. 3) Ja mitä todennäköisimmin mielenhäiriö.
Kaikki nämä asiat ovat loogisia lenkkejä pitkässä ”kypsymis”ketjussa. Jokainen näkee historian oman prismansa läpi – toiset ottavat opiksi, toiset eivät. Toiset ihannoivat, toiset eivät. Mielestäni kysymys ei ole historiasta, vaan sen tulkinnoista. Tulkinnat tehdään suodattamalla tietoa päänsä kautta.
Kun mikään moraalinen, eikä inhimillinen tekijä sido yksilöä elämän valinnoissa, niin tulos on tämä. Kuvitellaan, että jokainen ihminen on kuin globaalin populaarikulttuurin umpilisäke – sinne sulloutuu internetin/TV:n/lehtien väkivaltaa, pornoa ja muun aivopesun tarjoamaa ”roskaruokaa”. On itsestäsi kiinni, kuinka paljona ”ahmit” tätä moskaa. Ja mitä enemmän sitä saa, sitä todennäköisemmin sinusta tulee pipi.
No, pidän kuitenkin vallalla olevaa historiaymmärrystä hyvin sukupuolittuneena.Tieto historiasta ei aiheuta suoraan mitään "pahaa", vaan se kuvaa vain sitä, mitä tässä maailmassa ihaillaan, mikä on kirjoittamisen ja tallentamisen arvoista.En ole myöskään samaa mieltä yksilön mahdollisuudesta "valita", kuinka suhtautua "roskaruokaan". Tuskin miehille on helppoa torjua esim. pornoa, sillä jokainen "normaali" väittää omaavansa oikeuden sen kuluttamiseen. Ympäristön paine vaikuttaa varmasti ja se mitä on tottunut pitämään normaalina. Perusarvot ja moraali opitaan paljolti lapsuudessa, mutta entä jos kukaan ei juuri mitään opeta? Massan mukana on helppo mennä, ja jos kuvittelee olevansa sen yläpuolella, ei sekään ole hyvä. Auvinen kai kuvitteli olevansa massojen yläpuolella.
Ehkä ja voi olla. Tässä keskustelussa ei ole mielestäni vääriä mileipiteitä.
Ja ihmisellä on AINA mahdollisuus (!) valita hyvän ja pahan välillä. Ympäristön ja yhteisön paine on kova, mutta ymmärrys hyvästä ja pahasta on oltava. Tuo "ei ole helppoa tehdä oikein" tai "no kun muutkin tekevät" -väitteet ovat kyllä mielestän itekosyitä - vaikkakin hyvin loogisten kuuloisia.
Massa, siis (jenkkiläinen) populaarikulttuuri, on antanut tässäkin asiassa paljon tausta"tukea". Nietzscheläinen nihilistinen filosofia on kuulema vaikuttanut paljon Pekka-Ericiin - "Jumala on kuollut" ja muuta moraalista välinpitämättömyyttä.
Tapanani on tällaisissa tapauksissa antaa aina yksi sama neuvo: Palatkaamme kivikauteen!
4 kommenttia:
Oliko tapaus mielestäsi väistämätön siksi, että varsinkin poikia kasvatetaan ihailemaan aseita,sotaa, valtaa ja väkivaltaa vai siksi, että ihmiset ovat yleensä pahoja ja jotkut jopa häiriintyneitä? Luuletko, että ampujan innostus historiaan oli outoa vai osa tapahtuman selitystä. Eikö historian opiskelu saisi kaihtamaan väkivaltaa? Ehkä se voi myös innostaa yksilöitä tekemään oman osuutensa väkivallan historiassa. Historia kun on täynnä "suurmiehiä" ja heidän sotiaan. Ehkä poika halusi päästä historiaan toimillaan.
Miksikö väistämätön? Vastasit kysymykseesi itse. 1) Olet jo varmaankin saanut tietää, millaisia asenteita Pekka-Eric ihannoi – kaiken tuhoamista, vihaa jne. 2) Aseiden helppo saatavuus. 3) Ja mitä todennäköisimmin mielenhäiriö.
Kaikki nämä asiat ovat loogisia lenkkejä pitkässä ”kypsymis”ketjussa. Jokainen näkee historian oman prismansa läpi – toiset ottavat opiksi, toiset eivät. Toiset ihannoivat, toiset eivät. Mielestäni kysymys ei ole historiasta, vaan sen tulkinnoista. Tulkinnat tehdään suodattamalla tietoa päänsä kautta.
Kun mikään moraalinen, eikä inhimillinen tekijä sido yksilöä elämän valinnoissa, niin tulos on tämä. Kuvitellaan, että jokainen ihminen on kuin globaalin populaarikulttuurin umpilisäke – sinne sulloutuu internetin/TV:n/lehtien väkivaltaa, pornoa ja muun aivopesun tarjoamaa ”roskaruokaa”. On itsestäsi kiinni, kuinka paljona ”ahmit” tätä moskaa. Ja mitä enemmän sitä saa, sitä todennäköisemmin sinusta tulee pipi.
No, pidän kuitenkin vallalla olevaa historiaymmärrystä hyvin sukupuolittuneena.Tieto historiasta ei aiheuta suoraan mitään "pahaa", vaan se kuvaa vain sitä, mitä tässä maailmassa ihaillaan, mikä on kirjoittamisen ja tallentamisen arvoista.En ole myöskään samaa mieltä yksilön mahdollisuudesta "valita", kuinka suhtautua "roskaruokaan". Tuskin miehille on helppoa torjua esim. pornoa, sillä jokainen "normaali" väittää omaavansa oikeuden sen kuluttamiseen. Ympäristön paine vaikuttaa varmasti ja se mitä on tottunut pitämään normaalina. Perusarvot ja moraali opitaan paljolti lapsuudessa, mutta entä jos kukaan ei juuri mitään opeta? Massan mukana on helppo mennä, ja jos kuvittelee olevansa sen yläpuolella, ei sekään ole hyvä. Auvinen kai kuvitteli olevansa massojen yläpuolella.
Ehkä ja voi olla. Tässä keskustelussa ei ole mielestäni vääriä mileipiteitä.
Ja ihmisellä on AINA mahdollisuus (!) valita hyvän ja pahan välillä. Ympäristön ja yhteisön paine on kova, mutta ymmärrys hyvästä ja pahasta on oltava. Tuo "ei ole helppoa tehdä oikein" tai "no kun muutkin tekevät" -väitteet ovat kyllä mielestän itekosyitä - vaikkakin hyvin loogisten kuuloisia.
Massa, siis (jenkkiläinen) populaarikulttuuri, on antanut tässäkin asiassa paljon tausta"tukea". Nietzscheläinen nihilistinen filosofia on kuulema vaikuttanut paljon Pekka-Ericiin - "Jumala on kuollut" ja muuta moraalista välinpitämättömyyttä.
Tapanani on tällaisissa tapauksissa antaa aina yksi sama neuvo: Palatkaamme kivikauteen!
Lähetä kommentti